HAWK IN NETS - BIS competition remake

Autor: Munch Studios
Potřebná verze: Pravděpodobně 1.90
Potřebné neoficiální addony: viz stránky vydavatele: http://munchstudios.wz.cz/downloads_cz.html
Strana: SPECTRE
Typ mise: Takticko-šponážní
Doba/počasí Noc/jasno
Obtížnost: Volitelná (Normal-Hard-Extreme)
Dabing: Téměř ne (pouze nepřátelští vojáci)
Intro: Ano
Outro: Ano
Velikost: 1130kB (1.1Mb)
Stažení: http://www.munchstudios.wz.cz/downloads/HawkInNets.zip
Hodnocení:

Gaia: 100%

P.W.: 100%
100%

Popis mise:

Oficiální soutěž ve tvorbě misí, která začala začátkem prázdnin, převrátila celou editační scénu naruby. Téměř každý zkušený mission-maker začal pátrat ve své minulosti a hledat již hotové mise, které by stačilo jen upravit a následně poslat pořadatelům. Naši staří známí Munch Studios v tomto směru ale zašli mnohem dál a výsledkem je nová verze Hawk In Nets, kterou lze prohlásit za bezchybnou a které si zaslouží vlastní recenzi.

Munch a Silver Falcon však neupravili pouze misi. Oni vždy museli mít něco extra, a tak tomu je i v tomto případě. Jelikož editační soutěř vyžadovala licencovanou muziku, Hawk In Nets se nemohl spokojit s nahrávkami od Billa Browna, který stojí za takovými tituly jako Ghost Recon nebo Rainbow Six. Nový HIN proto obsahuje vlastní, na míru dělanou hudbu, která je až na pár výjimek lepší než původní a pocit ze hry minimálně zdvojnásobuje. Ovšem hudba není to největší překvapení, jaké lze potkat. Jelikož oba dva tvůrci pracují v týmu Operace 85 na nových pohybech, nemohli si odpustit zařadit některé z nich i do tohoto povedného kousku. Takže kromě upravených původních pohybů všech postav (například stojící stráže viditelně dýchají a pak lze snadno zapomenout, že to jsou vlastně jen jedničky a nuly) nás čeká i několik specialit, jako je vyklánění se zpoza rohu nebo krásné pohyby do animací, kde se hlavní hrdina vyhýbá kulometné palbě.

Samotná mise samozřejmě také doznala mnoha vylepšení, mnohá chyby byly opraveny a atmosféra je nyní ještě vyšší, než byla u původního HIN (a tehdy se prohlašovalo, že už to víc nejde). Na výběr jsou stejně jako před tím tři úrovně obtížnosti, kdy na Extreme, což je nejtěžší, nemáte v ruce nic. Tedy dříve jste neměli a vojáky jste museli likvidovat holýma rukama. Nyní je to však lepší a efektnější - co by to bylo za agenta, kdyby neměl po ruce nůž. Takže pokud hrajete na nejvyšší obtížnost, stejně jako Rambo nedáte tuto ostrou hračičku z ruky. Samozřejmě že kudličku můžete používat při jakékoli obtížnosti, ale na Medium a Hard máte po ruce Mk.23 SOCOM, velmi přesnou a účinnou tichou zbraň. Ale na nůž to přece jen nemá, není nic lepšího, než když se k nic netušící stráži potichu přiblížíte a poté zasadíte jediný, zato však smrtící úder. Anonymní rána z pistole na vzdálenost deset a více metrů se tomu nemůže rovnat.

Samotný příběh se od původní verze nezměnil, takže v první časti vás čeká zahrada za papalášovým domem, kde potichoučku polehoučku zbavíte svět několika hochů s nápisem "SECURITY" na zádech a jakmile bude tato lehčí část za vámi, přesunute se ke skladu zbraní na pobřeží a vniknete dovnitř. Úkolem je vyřadit kamery, aby byla cesta k ostřelovací pozici v továrně volná, což v praxi znamená dlouhý pochod přes celou základnu až téměř k hlavní bráně. Jenže zatímco ve staré verzi byla drobounká chybička, která umožňovala vykašlat se na strážní budku a do cílové budovy vniknout přímo. Teď však ne. Ať jsem se snažil jak jsem se snažil, ne a ne se tam dostat. Takže mi nezbylo nic jiného než vydat se na sever. I když je k dispozici satelit, s jehož pomocí se dá podrobně naplánovat každá akce, není pochod k budce nic lehkého. I když si pečlivě vypočítáte cesty nejbližších stráží a postup jejich likvidace, téměř vždy se objeví chybka. A když pak v nejnapínavějším okamžiku krátce po zabití hlídky uslyšíte onu nenáviděnou hlášku "Freeze!" či "Hey, you!", máte chuť rozmlátit nejbližší věc, jakou je třeba myš, klávesnice nebo starší sestra. Ještě že je k dispozici nepřekonatelná funkce SAVE/LOAD, ale i to je dost ošemetná věc. Na nejlehčí obtížnost je počet uložení neomezený, ale jinak máte k dispozici jen omezený počet savů, které sbíráte procházením základny. A není nic horšího, než když si hru uložíte nanosekundu před tím, než nejbližší hlídka vyhlásí poplach. Tedy pokud nejste vyznavačem kultu "[Shift] [-] SAVEGAME", který to má mnohem snazší. I v tom případě, že hrajete na nejjednodušší "Medium", je třeba počítat se třemi až čtyřmi hodinami času, protože HIN není žádná čtvrthodinová záležitost. Polovinu času strávíte nad obrazovkou satelitu a budete plánovat svůj postup a čekat, až se ten zatracenej voják pohne z místa, aby jste zabili támhletu hlídku než se jiná vrátí. I po zabití zdánlivě Nedotknutelného pána není žádná sranda dostat se ze základny. Když už si nemusíte dělat hlavu s utajením, můžete si v přízemí budovy vzít jistý kulomet německé výroby a přistoupit k té zábavnější části. Postupná likvidace hlídek je spíš otázkou času než umění a možnost vyklánět se spoza rohu tuto činnost jen usnadňuje. Ze základny se lze dostat dvěma způsoby, ale pokud se vydáte přímo k hlavní bráně a ne k přístavu, odkud jste přišli, přijdete o velmi povedený filmeček a následnou bitvu Hawk vs. Loď. A pak rychle pryč, přímo do spárů FBI. Outro zůstává v podstatě nezměněno, snad až na drobnou změnu pohybu, kterou však nelze přehlédnou a která stejně jako mnoho jiných prvků zlepšuje atmosféru. Po skončení mise už nezbývá nic jiného než zahrát si stařičký Hawk In Shadows, přímé pokračování HINu. HIS by se měl podle slov autorů dočkat remaku, ve kterém by byly použity scripty a postupy z HINu. A pak už zbývá jen Hawk in Moonlight, kampaň, odehrávající se několik hodin po HISu. Ta však ale pravděpodobně přijde až pod OFP II.

Soutěžní verze Hawk In Nets je oproti původní jiné a přece ne. Mistrný příběh zůstal zachován, ale v poslední verzi mírně pokulhávající technické zpracování bylo nyní dotaženo k úplné dokonalosti. Mise má bezproblémový chod, jedinečnou atmosféru, skvělou hratelnost a mnohem, mnohem víc. Za toto vše ji nelze udělit jiné hodnocení než absolutní. Jestli za toto dílo nedostanou autoři osm duhových disků s nápisy VBS1, bude to znamenat, že svět se dočista zbláznil...

EDIT: Jelikož recezne byla napsána ještě v době, kdy se mise posílaly do soutěže (19.8.2004), poslední věta je v dnešní době neaktuální. HIN totiž soutěž opravdu vyhrál (jak jsem předpokládal) a to pouze dokazuje jeho kvalitu. Absolutní hodnocení se někomu může zdát přehnané, zvlášťě když mise nemá dabing, a takový lidé ať si odečtou nějaká 4%, ale věřte mi, že tato mise v OFP1 nenajde přemožitele.

Gaia (19.8.2004)